Racefiets tweedehands kopen

Hier moet u op letten bij de aanschaf van een tweedehands racefiets. Indien u hier rekening mee houdt, heeft u een betere koop dan een racefiets in de fietsenwinkel:

1. Materiaal racefiets

  • Staal /RealSteel / Stalen ros

Probeer eens een stalen racefiets. Hij is iets zwaarder dan een aluminium/carbon racefiets, maar in Nederland hoef je geen bergen over waarbij het gewicht in het nadeel is. Daarnaast zijn deze fietsen stevig en waardevast (geen afschrijvingskosten). Verder straal je met zo’n fiets uit dat je niet mee doet aan de consumptiemaatschappij en oog hebt voor recycling/duurzame materialen.

  • Aluminium racefiets

De meeste tweedehands racefietsen welke aangeboden worden, zijn aluminium racefietsen. Het voordeel van aluminium t.o.v. staal is dat het lichter is en het voordeel t.o.v. een frame van carbon is dat het bij een valpartij minder snel breekt.

  • Carbon racefiets

Profrenners rijden tegenwoordig allemaal op een racefiets van carbon. Hoewel er vanaf begin jaren negentig al frames van carbon (denk aan frames als de veelvoorkomende Giant Cadex en de zeldzame Giant MCR) werden gemaakt, is dit materiaal pas vanaf de laatste jaren heel populair. Als wieleramateur is een fiets van carbon in het vlakke Nederland echter niet nodig. Het scheelt slechts een aantal kilogram. En kans op beschadigingen zijn groter. Indien u een tweedehands carbon frame/fiets op het oog heeft, let op scheuren in het frame. Het frame is in dat geval namelijk total loss.

  • wat is het doel waar je de racefiets voor wilt gebruiken?

2. Framemaat

De framemaat is erg belangrijk voor het fietsplezier. Een te kleine racefiets kan rugklachten geven en een te grote racefiets nekklachten. Op internet circuleren veel maattabellen voor racefietsen, maar de maten wijken bij de verschillende merken af. Een eenvoudige truc om de juiste maat te bepalen is door op het zadel te gaan zitten en de hak van één voet op de pedaal te zetten. Is in deze houding het been gestrekt, dan staat het zadel op de juiste hoogte. Ook met de stuurpen kan bij een racefiets worden ‘gespeeld’. Is het bovenlichaam langer dan gemiddeld, dan kan er een langere stuurpen op gezet worden. Zit je liever rechtop op de racefiets, dan kun je een in hoogte verstelbare stuurpen kiezen (of een stuurpen-verlenger installeren).

Een goede tabel voor framemaat-indicatie is hier te vinden.

3. Groep

Racefietsen zijn over het algemeen afgesteld met bewegende delen van de volgende 3 merken:

  • Shimano

Dit is de meest voorkomende groep in Nederland. Shimano heeft weer veel verschillende sub-categorieën:

  1. Shimano RSX (wordt niet meer gemaakt) – deze groep is nogal onderhoudsgevoelig en de shifters gaan (zeker na lang stil staan) geregeld vastzitten, waardoor schakelen niet mogelijk is. Wij adviseren om deze groep dan ook niet te kopen, of indien de rest van de racefiets in zeer goede staat is, de shifters te (laten) vervangen.
  2. Shimano Sora/Sorus: opvolger van de RSX, en betrouwbaar. Schakelt niet zo snel als het topsegment, maar is voor de beginnende wielrenner uitstekend geschikt.
  3. Shimano Tiagra: weer een slag moderner en tegenwoordig bijna even goed/licht als Shimano 105. De beste koop dus.
  4. Shimano 105: goedkoper dan topsegment Ultegra / Dura-Ace, maar schakelt net zo fijn.
  5. Shimano Ultegra/Dura-Ace: de topgroepen van Shimano. Tegenwoordig zelfs draadloos te verkrijgen (elektronisch schakelen), maar veel tweedehands racefietsen zijn nog gewoon voorzien van kabels. Wil je het beste van het beste, dan is dit de juiste keuze.
  • Campagnolo (komt vooral op Italiaanse racefietsen voor én op stalen racefietsen)
  • S-RAM (komt in Nederland eigenlijk alleen op Mountainbikes voor)

4. Triple / Dubbel / Compact

Vroeger had je alleen keuze uit de Triple (drie bladen vóór) en Double/Dubbel (twee kettingbladen voor). De recreanten hadden meestal de Triple op de racefiets om bergen te kunnen beklimmen. In Nederland is het derde blad (Triple) dus overbodig, maar mocht je een keer op hoogtestage gaan in bijvoorbeeld Frankrijk dan kun je hier bij de aanschaf van de racefiets alvast rekening mee houden. In wielertermen is een Drietje alleen voor een Mietje, maar als je met je beginnersconditie dankzij dat derde blad de berg wel op kunt komen ben jij mooi de lachende derde. Blijf je alleen in het vlakke Nederland, dan is twee bladen ruim voldoende.

Tegenwoordig heb je ook de Compact. Dat zijn 2 bladen vóór, maar doordat het kleine blad wat kleiner is dan bij de Dubbel, heb je dezelfde verzetten als bij een Triple.

5. Technische staat

Controleer de technische staat. Een racefiets kopen op Marktplaats is goed te doen, maar let wel op onderstaande zaken (om onnodige kosten te voorkomen):

  • zijn de velgen recht (en kunnen de velgen je gewicht aan –> hoe meer spaken hoe meer gewicht je wielen aan kunnen)?
  • zijn de tandwielen nog goed (wanneer het ‘haaietanden’ zijn, zijn ze versleten)?
  • zijn de remblokken goed?
  • schakelt de racefiets naar alle versnellingen?
  • zijn de banden nog goed? Veel profiel zal er niet op zitten, maar kijk of banden niet zijn uitgedroogd/scheurtjes hebben.
  • zit er geen speling op de bewegende delen?
  • lage prijs? Meestal zullen er veel onderdelen vervangen moeten worden.

 

Als geen van deze zaken aan de orde is, kunt u gerust de tweedehands racefiets kopen. Deze zijn over het algemeen kwalitatief beter dan een goedkope nieuwe racefiets, waardoor u op de langere termijn (geen onderhoud en afschrijving) goedkoper uit bent. Een goede stalen racefiets heeft u al vanaf 100 – 150 euro. Een aluminium racefiets met Shimano Tiagra al voor 200-400 euro.

Voor vaste waarde van de fiets is goed onderhouden/schoonmaken uiteraard wel een vereiste. Tips over onderhoud vindt u op de andere pagina over onderhoud (zie bovenstaand menu).

6. Goede accessoires:

  • Een nieuwe helm

Je rijdt ook niet in een cabrio zonder rolbeugel of in een raceauto zonder helm. Daarom is ook een helm verplicht op de racefiets. Veiligheid voor alles. Het is aan te bevelen om een nieuwe helm te kopen, omdat de helm na 1 valpartij zijn functie al verliest en daarna geen bescherming meer biedt. Bespaar dus niet op veiligheid. Houd je daarnaast aan de verkeersregels :).

  • Pedalen 

Klikpedalen of gewone pedalen? Als beginnend fietser is het aan te raden om met gewone pedalen te fietsen. Zo kan aan de nieuwe houding op de racefiets gewend worden. Indien je eenmaal gewend bent aan de houding en snelheid van de racefiets, kun je klikpedalen aanschaffen. Fietspedalen passen altijd (er is één universele maat, denk er alleen wel om dat je de linker pedaal in de linker crank doet en de rechter in de rechter crank. Dit is geen grapje ;), anders verniel je de schroefdraad in de crank), maar met klikpedalen kun je sneller fietsen. Je kunt dan namelijk niet alleen kracht zetten bij de neergaande beweging, maar ook bij de opwaartse beweging van de pedaal.

Dus wil je nog sneller fietsen, schaf klikpedalen aan.

De meest gangbare zijn van Look en Shimano. Bij Shimano heb je SPD en SPD SL. SPD wordt ook vaak gebruikt bij Mountainbiken, omdat de schoenplaatjes van dit type meestal in de schoenzool zijn verzonken en daardoor makkelijk te lopen is op de schoenen. SPD SL is lichter en de schoenen gestroomlijnder en wordt meestal bij racefietsen gebruikt. Qua kwaliteit zijn ze allemaal even goed.

  • Een goed (dames)zadel

Het klinkt als een open deur, maar een goed zadel is heel belangrijk. Echt specifieke racefietsen voor dames zijn er niet, maar er zijn wel speciale zadels voor dames. Deze zijn iets breder en zachter, wat het zitcomfort ten goede komt. Zit deze niet op de racefiets? Geen probleem, deze kun je uiteraard los aanschaffen (en je hele leven met je meedragen, mocht je je fiets weer eens inruilen).

  • Een fietscomputer

Vroeger had je een fietscomputer op de de fiets zitten, welke je snelheid en afstand registreerde. Tegenwoordig kun je met je fietscomputer veel meer. Zo kun je je route van te voren uitstippelen of naderhand evalueren. Wedstrijden met anderen doen (via Strava) door bepaalde segmenten op de openbare weg te fietsen en je cadans & hartslag ondertussen in de gaten houden. Zonder fietscomputer kan net zo goed, daarnaast heb je tegenwoordig veel Applicaties op je smartphone met vergelijkbare functies. Voor veel smartphones is een fietshouder aan te schaffen.

Voor vragen kunt u vrijblijvend contact opnemen. Heeft u geen vertrouwen in uw eigen kennis? Wij kunnen u vast helpen bij het kopen/vinden van een goede occasion of beginnersfiets.